Maidla kool ehitab viikingilaeva

17. november 2013 GERLI ROMANOVITŠ

Kiruvere muinaslaagri viikingilaev Äge tegi proovisõidu Aidu sõudekanali sarikapeol. Juhul kui Maidla kool saab vajaliku toetuse, lastakse järgmise aasta jaanipäeval vette juba oma viikingilaev.

Maidla kool tahab endale mõisakoolide programmi toel ehitada koopia Norra viikingilaevast, mis suudab 12 meeskonnaliikme, aerude ja purje toel liikuda nii Aidu kanalites kui ka merel.

Maidla kool võib positiivse rahastusotsuse korral juba uue aasta alguses alustada viikingilaeva ehitamist, mis pakub lisavõimalusi Aidu kanalitel liikumiseks, aga ka huvikoolis sõudmist õppivatele lastele, kes klassikalise sõudepaadi asemel saavad aerud vette kasta ajaloolise laeva koopial.

Norra kogemused

Idee ehitada Maidla oma viikingilaev on vallavanema Hardi Murula sõnul tulnud ajaloolisest taustast. “Esimesed asunikud liikusid Maidla aladele ilmselt mööda Purtse jõge,” rääkis ta ning lisas, et uus viikingilaev siiski mööda jõge liikuda ei saa – ehitatud tammide tõttu pole see enam võimalik. Küll on laeva jaoks piisavalt vett Aidu karjäärialal, kus eelmisel aastal Kiruvere muinaslaagri viikingilaev Äge ka esimese sõiduproovi tegi.

Ajaloolise laeva koopiaga ei saa sõita aga mitte ainult turistid, vaid ka koolilapsed. Paat oleks alternatiivseks õppevahendiks Maidla huvikooli sõudetreeningutel käijatele. “Usun, et eelkõige just noorematele lastele on võimalus sõudmiskogemust saada klassikalise sõudepaadi asemel suures viikingipaadis palju põnevam,” arvas Murula, lisades, et viikingilaev on selles mõttes multifunktsionaalne, et sellega saab peale sõudmise algõppe teha esimesed katsetused ka purjetamises.

Viikingilaeva ehitamisel aitavad nõu ja jõuga kaasa norrakad. Projekti partneriks saab Osebergi uue laeva ehitamise selts, kes on valmis ehitanud autentse ajaloolise viikingilaeva, kasutades viikingiaegseid tööriistu ja töövõtteid. Nii on laeva tarbeks vajalikud plangud tahutud kirvega ning puri kootud lambavillast.

Ehitamisel käed külge

Maidla paat nii autentne ei tule, selleks napib nii raha kui aega. Küll on võimalik, et peale üheksameetrise Norra viikingilaeva koopia ehitatakse kohapeal väiksem alus, kus kasutatakse samuti toonaseid töövõtteid ja tööriistu. “Kui me peaksime suure aluse samamoodi tegema, siis peaksime ilmselt õige puu saamiseks läbi kammima Eesti mõisapargid ning arvestama oluliselt suurema väljaminekuga,” tunnistas Murula, et nende paat tuleb kõigi eelduse kohaselt mitte tamme-, vaid männipuust.

Laev ehitatakse valmis õpitoas, kus kõik soovijad saavad laevaehitusel käed külge lüüa. Seda küll meistri pilgu all.

Kes Eesti laevaehitusmeistritest Maidla viikingilaeva ehitust juhtima hakkab, on Murula sõnul veel vara öelda. Enne peab taotlus positiivse rahastamisotsuse saama.

Paadi enda ehitamine läheb maksma ligikaudu 30 000 eurot. Sellele lisanduvad muud kulud, sealhulgas treiler paadi vedamiseks. Projekti üldmaksumus on umbes kaks korda nii suur kui aluse enda tegemine.

Murula sõnul on nad planeerinud paadi just nii suure, et seda saaks vajaduse korral ilma suuremate probleemideta transportida. “Juhul kui me saaksime liikumiseks kasutada Purtse jõge, oleks võinud laev olla suurem – siis oleks pääs merele tagatud. Kuna reaalselt Purtse jõge mööda mereni sõita ei saa, tuleb laev väiksem ning vajaduse korral saame selle treileriga mere äärde vedada,” ütles Murula.