Škoda säilitas maakonna esiauto tiitli

14. jaanuar 2013 PEETER LILLEVÄLI

Vahepeal varjusurmas Peugeot on taas müügile hoo sisse saanud. Müüduimaks mudeliks Ida-Virumaal oli eelmisel aastal keskklassi 508, mis vähema raha eest pakub luksusklassi varustuses autot.

Möödunud aastal kasvas Eestis uute sõiduautode müük üle-eelmise aasta 17 071-lt 19 257ni. Ja seega kordusid 2005. aasta müüginumbrid.  Kuid masueelsete müüginumbriteni, kus aastas müüdi 30 000 ja enamgi autot, on veel pikk maa. Ida-Virumaal kasvas müük aga Eesti keskmisest rohkem. Kui 2011. aastal läks kaubaks 498 sõiduautot, siis möödunud aastal 637.

Eesti müügiedetabelis juhtis mitmendat aastat järjest markidest Toyota ning möödunud aastal suutis nende Avensis pikalt mudelite esinumbrit mänginud Škoda Octaviale tuule alla teha. Ida-Virumaal Toyotal oma müügiesindust ei ole ja uusi Toyotasid on linnapildis harva näha ning Škoda Octavia säilitas siin oma positsiooni. “Ega autoost pole enamasti mingi hetkeaje. Seda kaalutakse pikemalt ning külastatakse eri müügiesindusi ja küsitakse pakkumisi. Enamik inimesi soovib autot ostes eelkõige sama raha eest võimalikult palju, mitte ei nõua jäärapäiselt kindlat marki mudelit. Seetõttu eelistatakse kodulähedasi esindusi ja neis pakutavaid marke,” ütles Moller Auto juhataja Ilmar Aun, põhjendades peale Škoda osaliselt ka Volkswageni häid müüginumbreid.

Škoda tegi kogu aasta vältel väga häid pakkumisi ning sealt need müüginumbrid tulevad, lisas Aun. Samuti on autoostjad aru saanud, et tulevikus vajab ostetud auto hooldust ja remonti ning seda on mugavam ja aega säästvam kodu lähedal teha, kinnitasid automüüjad.

Peugeot üllatas

Kui meie maakonnas on Škoda ja Volkswageni tandemile pakkunud pikka aega südi konkurentsi Honda, siis möödunud aastal üllatas markidest kolmanda kohaga Peugeot, samas kui sõsarmark Citroen jäi müüginumbritelt statistirolli. “Tõepoolest on Peugeot välja töötanud väga atraktiivse mudelivaliku. Palju on pakkuda eri klassides linnamaasturlike ja mahtuniversaali sugemetega sõidukeid, mis on praegu ostjate seas soositud. Samuti on mudelivalik põhiosas uus, nii et kundedel ei ole meie valikust veel tüdimust tekkinud. Peale selle oli Peugeot möödunud aastal, nagu ka mitu korda varem, tarbeautode turuliider,” ütles Mariine Auto Jõhvi esinduse juhataja Marek Pahhomov.

Hondasid müüv Agdeck-Auto tunnistab, et möödunud aastal jäädi stardis toppama. “Honda mudelipink ei ole eriti pikk ning meie müüki mõjutab oluliselt see, kas on uusi värskeid mudeleid pakkuda. Civicu uut põlvkonda tuli küll varasuvel müüki, kuid kui eelmine põlvkond oli disainilt midagi täiesti erilist, mida mõne teise margiga pole võimalik segamini ajada ka kõige autokaugemal vanamemmel, siis uus mudel pakkus disainis vähe muutusi. Samuti on väike keskklass, kuhu Civic kuulub, kõige konkurentsitihedam klass meie turul üldse ja paljud teised pakkusid suuri allahindlusi ning sooduskampaaniaid,” rääkis Agdeck-Auto Jõhvi esinduse juhataja Toivo Loide.

Teine Honda menumudel linnamaastur CR-V tuli müüki napilt enne aasta lõppu ja kuigi ostjate huvi on suur, jääb selle mudeli müügiedu juba tänavusse aastasse. “Auto on muudetud veelgi mugavamaks linnas sõitmiseks. Pakkuda saame heas varustuses mõistliku hinnaga autosid ning esimest korda on võimalik seda mudelit bensiinimootoriga saada ka ainult esiveolisena, mida paljud kliendid eelistavad, kuna tegelikult ei lähe neil nelikvedu vaja, aga kõrge isteasend ja suur kliirens on meeltmööda. Samuti on poolveoline auto odavam, aga väliselt neil vahet ei tee. Nii et väline efekt ei kannata,” ütles Toivo Loide. Uue aasta kahe esimese tööpäevaga kanti Eesti autoregistrisse tervelt 16 uut CR-V-d, nii et tormihoiatus konkurentidele on antud.

Masu pole veel läbi

Suure osa aastast kasvas uute autode müük Eestis nagu pärmi peal, andes järele alles aasta viimastel kuudel. Ida-Virumaal aga novembris-detsembris sellist tagasilööki ei täheldatud. “Eks meie piirkond on alati silma paistnud uute trendide kohale jõudmise aeglusega. Paar kuud läheb ikka kindlasti, enne kui muu Eesti trendid meile jõuavad,” ütles OÜ Autoesindus müügidirektor Aare Lember.

“Mind teeb selline pealiskaudne “analüütika” vahel lausa tigedaks,” ütles Mariine Auto Jõhvi esinduse juhataja Marek Pahhomov. “Vaadatakse ainult müügiarve lühikesel perioodil ja hakatakse mingit mula ajama. Enamik autosid liisitakse kasutusliisingusse perioodi pikkusega 4-5 aastat ning seejärel vahetatakse ideaalis välja. Nüüd on käes aeg, kui buumiaegsed liisingud saavad läbi. Normaalselt peaks automüük käima seega 30 000 taha, aga reaalsus on vaevalt pool sellest. Järelikult normaalne autovahetus ei toimi,” rääkis Marek Pahhomov.

Ka teistes autoesindustes kinnitati, et väga palju müügiinimeste tööaega kulub seniste liisingute pikendamisele. ” Kui auto kasutusliising saab läbi, siis ei rutata uut autot liisima, vaid ostetakse vana auto välja või vormistatakse liising ümber mõne aasta pikkuseks kapitalirendiks, et seejärel sõita juba päris oma 6-7 aasta vanuse autoga,” kinnitasid kõik müügiinimesed nagu ühest suust. Seega võib täheldada, et buumiajaga võrreldes on uute autode müügis toimunud optimistlikele müüginumbritele vaatamata arvestatav tagasiminek.

“Eks paljud on omal nahal kogenud, et viis aastat järjest maksta ka mõnisada eurot igas kuus autoliisingut ei olegi nii lihtne. Tihti tuleb ootamatuid suuremaid väljaminekuid, mis pere eelarve segi löövad. Kui senine auto on töökindel, siis seda välja vahetama ei rutata. Samuti on sellise uuena ostetud auto puhul kindel, et kõik on aus,” kinnitasid automüüjad. Eesti automüüjate liidu hinnangul sai pruugitud auto ostmisel Eestis eelmisel aastal petta ligi 25 000 inimest. Põhiliselt varjatakse auto vigu ja läbitehtud avariisid ning krutitakse läbisõidumõõdiku näitu.