Kohaliku toidu tootjad ja tarbijad viiakse kokku

30. märts 2011 KÜLLI KRIIS

Kohaliku toidu projekti käivitanud Leader-tegevusgrupid on asunud tegutsema selle nimel, et Ida-Virumaal toodetud toit kohapeal paremini kättesaadavaks muuta.

“Lõuna-Eesti põllumajandustootjate Uma Meki kaubamärk on juba päris hästi tuntuks saanud,” usub Ida-Virumaa kohaliku toidu projekti eest vedav Erika Pääbus, et ka siin kandis on kohalike toidutootjate koondamine ühise kaubamärgi alla täiesti võimalik.

Detsembri hakul kolme Leader-tegevusgrupi – Peipsi-Alutaguse koostöökoja, Kirderanniku koostöökogu ja Virumaa koostöökogu – allkirjastatud koostöölepe on esimesed paarkümmend huvilist juba kokku asja arutama toonud.

Valmis tootmist suurendama

“Tootjatel on huvi ja vajadus olemas,” tõdeb Pääbus, et mõnigi oleks valmis tootmist suurendama, kui vaid oleks, kuhu toodangut panna. “Üks naine näiteks rääkis, et tahaks hea meelega kanakarja suurendada, kui munadele peale sugulaste-tuttavate teisigi tahtjaid leiduks.”

Turg ongi see, millele kohaliku toidu projekt keskenduda tahab. Pääbuse sõnul on üks aktiivne inimene juba pakkunud, et võiks kusagil talutoodete leti püsti panna ja seal müüma hakata. Teine jälle plaanib Leader-programmist toetust küsida, et talutoodete kauplusauto sõitma panna. Juba on ühendust võetud veterinaar- ja toiduametiga, kelles nähakse projektile head partnerit.

Kõige käegakatsutavam saavutus on projekti eestvedajatel juba tuleval nädalal välja pakkuda: avaneb veebileht virutoit.ee, mille eesmärk on tootjad kaardistada, tootjad ja tarbijad omavahel kokku viia ning suhtlema panna.

Abiks võetakse koduleht

Tagavälja talus valminud maitsvaid leibu on saanud maitsta ja osta üksnes laatadel või muudel suurematel üritustel; ehk juba lähitulevikus avaneb võimalus seesuguseid tooteid kas või iga päev toidukotti pista.

“Veebilehel on kaart, kuhu märgitakse kõik kohaliku toidu tootjad koos kontaktandmetega. Kui huviline sealt soovitud toodet ei leia, saab ta oma soovi foorumisse kirja panna. Muidugi saavad kõik foorumis ka oma arvamusi avaldada, ettepanekuid teha ja nii edasi,” selgitab Pääbus asja mõtet.

Pisut kaugema tuleviku idee on kohalikule toodangule lisaväärtust anda. Selleks annavad Pääbuse sõnul võimaluse ühisköögid, kus saab näiteks ümbruskonnast kokku ostetud marjadest moose või kompotte keeta ning neid siis ühise kaubamärgi all turustada. Rägavere vallas asuv piisonifarm (Rägavere vald kuulub Virumaa koostöökogusse – toim.) on selle mõtte teokstegemisele kõige lähemale jõudnud, ent ühisköögi mõtet hautakse Pääbuse teada ka Kohtla vallas, kus olevat plaanis keskenduda ulukilihale ja õuntele.

“Ühises arutelus tuleb leida piirkonna toidule kaubamärk – selle all võiks turustada ka Narva silmu ja Peipsi kurki, mis on siitkandi toidust kindlast kõige rohkem tuntud,” ütleb Pääbus.

Aprillis lähevad kolm Leader-tegevusgruppi ühiselt Maamessile ja võtavad kaasa kohalike toidutootjate esindajad. Mai lõpus sõidab tosin toiduprojektiga seotud inimest Austriasse õppereisile.

“Austria on kogukondliku pakkumise ja tarbimise võrgustiku poolest väga arenenud piirkond, sealt saame kindlasti häid ideid,” usub Pääbus.