Sõudekanali ehitus sai stardi

20. juuli 2012 GERLI ROMANOVITŠ

Eile tõstis ekskavaator Aidu Kajakas esimesed kopatäied tulevase sõudekanali süvisest. Kokku tuleb 2,3 kilomeetri pikkuse ja 166 meetri laiuse kanali süvendi valmissaamiseks ümber pöörata 5 miljonit kuupmeetrit pinnast.

Eile kella ühe ajal päeval algas Aidu karjääris sõudekanali süvendi ehitamine, mille käigus pööratakse ümber viis miljonit kuupmeetrit maad ning mille valmimiseks kulub kahel ekskavaatoril aasta aega. 

Eile tõstis katendiekskavaator Aidu Kajakas esimesed kopatäied sõudekanali süvise ehitamiseks ning nädal aega hiljem liitub temaga teine samasugune ekskavaator Tark Öökull. Kaks masinat hakkavad üksteise järel Aidu karjääris Maidla poole sammuma ning ööpäevaringselt ja puhkepäevadeta töötamisega kulub neil 2,3kilomeetrise lõigu läbimiseks aasta aega.

Täppisteadus

Hoolimata sellest, et legendi kohaselt oskavad Aidu ekskavaatorijuhid kümnekuupmeetrise kopaga lahtise tikutoosi kinni vajutada seda lömastamata, tähendab kanali süvendi ehitamine nende jaoks siiski peent tööd, kus tuleb hoolsalt jälgida, kuidas ja mida tehakse, sest eksimisvõimalus kanali süvendi juures on siiski väga suur ning valmismõõdetud lõike tuleb hoolsalt jälgida.

“Meie masinate suuruse juures on see väga peen töö,” tunnistas Aidu karjääri tootmisjuht Ants Vannus, et süvendi tegemine pole mitte ainult pinnase tõstmine ühest kohast teise, vaid väga täpselt paika pandud tegevus, kus sentimeetrit loevad. Karjäärimasinate suuruse juures teiseneb sentimeeter aga tavaelu millimeetriks, mis teeb töö keeruliseks.

Selleks, et süvendit õigeks saada, tuleb esmalt pinnasega allapoole liikuda nii, et kanali põhja, mis peaks olema kolme meetri sügavusel, saavutamiseks tuleb ekskavaatoril ennast kaevata kümne meetri sügavusele. Lisaks jälgitakse täpselt kallakuid. “Praegu, lihtsalt lageda platsi peal, on seda keeruline ette kujutada, millised töömahud ja mis kalded on,” tunnistas Vannus.

Kui esialgu tundus, et kanali tegemiseks on võimalik kasutada olemasolevaid tranšeesid, siis tegelikult see nii lihtne pole. Kuna kanali ehitamisel on palju nõudeid, siis otsustati see rajada teistmoodi, mis tähendab, et pinnase liigutamise mahud on oluliselt suuremad. “Tranšeed käivad sinka-vonka, samal ajal kui kanal peab olema sirge, lisaks on neis tuulekoridor, mis sõudekanali puhul segama hakkab,” selgitas ta.

Ajaloolised tegevused

Vannuse teada on tegemist ajaloolise ettevõtmisega, kuna sellise tehnikaga pole kunagi varem sellist peent tööd nagu sõudekanali rajamist tehtud.

Praegu, Aidu karjääri sulgemise ajal, kui tootmistöid on jäänud veel nädala jagu, on juba tükk aega tegeletud ajalooliste ettevõtmistega, sest kaks varem põlevkivi kaevandamiseks pinnast eemaldanud ekskavaatorit, mis on mõõtudelt kanalit ehitama jäänutest oluliselt suuremad, võetakse tükkideks ning viiakse Aidust ära Eesti Energia Kaevanduste teistele objektidele.

Ka seda tööd, mis tähendab kolmekordse maja suuruse ekskavaatori lahtilammutamist ning pärast uuesti kokkupanemist, pole varem tehtud. Vähemalt mitte Põhja-Euroopas.

Praeguseks on ekskavaator Pääsuke juba Aidust ära lennanud, Sookurge võetakse momendil lahti ja selle osad viiakse ära jooksvalt.

Lisaks sõudekanali süvendi rajamisele tehakse Aidus ka teisi karjääri sulgemistöid: tasandatakse maad ning istutatakse metsa. Viimast ei tee ettevõte ise, vaid selle töö teeb tellimusena ära RMK.

Sõudekanalist teeb Eesti Energia Kaevandused valmis vaid süvendi, ülejäänud tööd jäävad sihtasutuse Aidu Veespordikeskus teha, sealjuures sõudekanali ümbruse haljastamine ja korrastamine.

Praeguse plaani kohaselt peaks veespordikeskuse sõudekanal olema valmis aastaks 2020.