Õiged sõiduvõtted säästavad mitmeid kütuseliitreid

16. juuli 2012 PEETER LILLEVÄLI

Kaks kuud tagasi ökosõidu koolituse läbinud Maarja tunnistab, et tanklasse on asja pisut harvemini, kuid esialgu pole veel sellist sõidukogemust, et õpitut täies ulatuses rakendada saaks.

Mida enam kütuse hinnad kallinevad, seda enam pööratakse autoostul tähelepanu ka selle kütusekulu. Et ühe paagitäiega saaks võimalikult pika sõidu teha, on oluline järgida ka õigeid sõiduvõtteid.

“Peaaegu ühegi auto müügiprotsess ei möödu nii, et kütusekulu kohta küsimusi esitataks, isegi kui jutt käib kõige kallimatest autodest,” ütles Möller Auto Viru juhataja Ilmar Aun.

Iga automüüja on seadusest tulenevalt kohustuslikus korras auto juurde välja pannud ametlikult mõõdetud kütusekulu näitajad, mida potentsiaalsed ostjad hoolega uurivad. Ometigi ei lähe tegelik elu nende numbritega sageli kokku. Põhjusi on mitu. Standardi järgi mõõdetakse kütusekulu kõrgematel temperatuuridel kui see Eestimaal suuremal osal aastas valitseb, ja test tehakse laboris rullikutel.

Meie lainelistel teekatetel ning kaootilisemates liiklusolukordades kulub kütust rohkem. Samuti ei tunne autojuhid ökonoomseid sõiduvõtteid.

Aju tuleks  ümber häälestada

“Ega meie ökosõidukoolitusel väga täpseid retsepte anda ei saa. Ennekõike õpetame uut moodi mõtlema. Tavaarusaamise järgi on ökosõit see, kui linnas viies käik sees ja auto mootor on väljasuremise äärel. See aga on küll viimane asi, mida julgeks ökoks nimetada,” ütles sõiduõpetaja Tõnis Mägi. Ennekõike peab inimene aru saama, et vastavalt füüsikaseadustele kulub kõige enam energiat kiirendamistele. Kui sellele järgneb pidurdamine, siis on kulutatud energia tuulde läinud.

“Eeskätt peab ökosõitja analüüsima, kuidas selliseid olukordi vältida. Vaadake kaugemale ette ning mõelge, kuidas saaksite paremini auto hoogu kasutada. Näiteks võtke kiirust piirava märgi ees juba aegsasti jalg gaasipedaalilt,” ütles Mägi.

“Uuel Jõhvi-Kukruse teelõigul on võimalusi seda meetodit proovida küll ja küll. Jõhvi sisse sõites võite jala gaasilt võtta juba enne Edisel olevat 90 märki ja seejärel veendute, et ka 70 ja 50 ala saabudes on teie sõidukiirus õige. Nii veerete eeskirju järgides peaaegu terve kilomeetri hirveringini,” soovitas Mägi.

Loomulikult saab sujuvalt sõita ja inertsi kasutada ainult siis, kui hoitakse piisavat pikivahet, et ei sõltutaks eesliikuja võimalikest järskudest manöövritest.

Kogemused maksavad 

Värskelt täienduskoolituse läbinud Maarja hindab õpetust positiivselt. “Sain kursustel palju uut teada ja püüan seda ka roolis rakendada. Ega see kergelt tule. Eks see uut moodi mõtlemine nõua juhilt kogemusi. Päris algaja ei suuda niimoodi liiklust lugeda, et kogu aeg saaks ilma suurema piduripedaali vajutamiseta hakkama,” ütles Maarja.

Linnasõidul, näiteks liiklussõlme remondi aegses kaootilises Jõhvis, on ökovõtete kasutamine paraku sama hästi kui võimatu. “Lolliks muidugi ei maksa ka minna. Liigelda tuleb siiski normaalselt, sünkroonis üldise vooluga. Kui püütate tihedas linnaliikluses ainult egoistlikult oma ökosõidule mõelda, siis rikute vaid oma närvid ja kütust ka kokku ei hoia,” manitses Mägi.

Kõige enam säästab kütust autoga sõitmisest loobumine. “Mõelge, kas saaksite mõnikord hoopis jalgsi või jalgrattaga oma lühemad käigud tehtud.  Tehke endale vahel autovaba, tervislik ja rahakotist kütuseraha mitterööviv päev,” soovitas Mägi.

Auto vastavalt vajadustele

Mõistagi ei muutu 2,5tonnine maastur mingi nipiga sama ökonoomseks kui kaks korda kergem väikeauto. “Mida suurem mass, seda rohkem kulub energiat tema liigutamiseks. Auto tuleks valida selline, mis teie igapäevaseid vajadusi rahuldab. Pole mõtet muretseda mitmekordse varuteguriga sõidukit, kui kütusearved teile korda lähevad. Kui rehvivahetuseks läheb, saab olemasolevale autole osta madalama veeretakistusega ökorehvid. Alates sügisest peaksid kõik uued müügil olevad rehvid olema märgistatud samamoodi nagu kodumasinad, kus tähed iseloomustavad erinsuguseid omadusi,” rääkis Mägi.

Kütuse kokkuhoiule aitab kaasa seegi, kui teete oma auto pagasiruumis inventuuri. Äkki veate iga päev kaasa mitmekümne kilo jagu ebavajalikku träni, mistõttu kütust kulub rohkem. Samuti nõuavad energiat igasugused lisatarvikud. Olgu selleks siis konditsioneer, pakiraamid või võimas tümps – kõik nad kulutavad energiat. “Suvel võiks auto võimaluse korral varju parkida ja salongi enne sõitma asumist mõni minut lihtsalt lahtiste ustega tuulutada,” andis Mägi nõu.

Maailma parimad ökosõitjad on risti läbi maailmajagude suutnud sõita nii, et kütust on kulunud poole vähem kui tehasenorm ette näeb. Selleks ei ole olemas mingeid suuri imenippe, selline tulemus on saavutatud paljude pisiasjade koosmõjul. “Tilk siit, teine sealt, ja sealt need kulutamata liitrid korjuvad. See ongi ökosõidu idee,” ütles Mägi.