Maanteeamet likvideerib Ida-Virus sõidueksami teenuse

8. juuli 2016 ERIK KALDA
Kui maanteeameti plaan teoks saab, peavad tuhanded Ida-Virumaa elanikud juhiloa saamiseks käima Rakveres õppesõitu tegemas ja sõidueksamit sooritamas.

Kui maanteeameti plaan teoks saab, peavad tuhanded Ida-Virumaa elanikud juhiloa saamiseks käima Rakveres õppesõitu tegemas ja sõidueksamit sooritamas.

Ajal, mil valitsus räägib vajadusest suurendada riigi kohalolekut Ida-Virumaal, kavandab maanteeamet likvideerida 150 000 elanikuga maakonnas autojuhtide sõidueksami teenuse pakkumise ning kolida see ringi Rakveresse, 60 000 elanikuga Lääne-Virumaa pealinna. See tähendab, et tuhanded idavirulased peavad hakkama käima Rakveres peale eksami ka õppesõitu tegemas.

 

1. oktoobril alustab tegevust maanteeameti tsentraalne eksamikeskus, et tõsta eksamineerimise kvaliteeti, ühtlustada ootejärjekordi ning vähendada korruptsiooniriski, teatas maanteeamet oma kodulehel.

Kõigepealt Narva ja siis Jõhvi

Loodav eksamikeskus koondab kõik eksamineerijad seniselt teenindusbüroopõhiselt töökorralduselt ühtse juhtimise alla. Vajadus muudatuse järele sai maanteeameti peadirektori Priit Sauki sõnul alguse sõidueksamitega kaasnevatest muredest.

Otseselt Ida-Virumaa inimesi puudutavad reformid aga käivituvad tuleva aasta 1. jaanuarist, kui A- ja B-kategooria sõidueksamit ei saa enam sooritada Eesti suuruselt kolmandas linnas Narvas. Aastast 2018 kaob plaani kohaselt eksami sooritamise võimalus ka Jõhvist ning lähim koht seda teha saab olema Rakveres.

Maanteeameti peadirektor Priit Sauk selgitas, et nemad vaatasid otsust tehes üleriigilist, mitte regionaalset konteksti. Põhjaranniku küsimusele, millisest loogikast lähtudes peavad Ida-Virumaa inimesed hakkama teenuse järele minema Rakverre, kui siin elab kaks korda rohkem inimesi kui seal, vastas Sauk: “Soovitan võtta Eesti kaardi ja vaadata, kus asuvad regioonikeskused.” Põhjaranniku väitele, et siiani on regionaalkeskuseks peetud ikkagi Jõhvit, vastas Sauk: “Meie näeme täna büroode ülesehitust nii,” ja lisas, et amet ei soovi selle sammuga Ida-Virumaa inimesi kiusata. See tähendab, et lisaks Rakverele hakatakse tulevikus eksameid vastu võtma vaid Tallinnas, Tartus ja Pärnus, aga ka Saare- ja Hiiumaal.

Ida-Viru maavanem Andres Noormägi ütles, et loodab, et riiki ja maanteeametit juhtivad inimesed teevad ikka õigeid otsuseid. “Tegelikult peaksid otsuste tegijad hakkama meil ka vastutama. Mitte nii, et tegime ära … uups, ei tulnud välja ja proovime uuesti. Elame, näeme. See, et Eesti suuruselt kolmandas linnas eksamivõimalus ära kaob, tundub väga töövea moodi,”  sõnas maavanem.

Autokooli juht: “See on absurd!”

Jõhvis tegutseva omanimelise autokooli juhataja Tõnis Mägi nimetas maanteeameti plaani absurdseks. “Ma ei saa aru, mis keskus see Rakvere on. Seal pole ju õppeplatsigi, aga Jõhvis on,” sõnas ta, kahtlustades, et see otsus on kellegi tugeva lobitöö tulemus. Tema arvates oleks loogiline olnud tuua eksamikeskus Jõhvi, kuhu on nii Narvast kui ka Rakverest enam-vähem sama pikk maa. Tema sõnul ka reaalsed arvud ei toeta maanteeameti loogikat. Kui Jõhvis ja Narvas oli esimese viie kuu jooksul üle 1700 eksaminandi, siis Rakveres veidi üle 600. “Narva inimestel on Rakveresse ikka väga kauge käia,” sõnas Mägi, lisades, et selline muudatus teeb Ida-Virumaa elanikele sõiduõppe ka senisest kallimaks, sest lisaks eksamile tuleb ka harjutamas hakata Rakveres käima.  “Aga ma loodan, et maanteeametil tuleb aru pähe ja nad mõtlevad midagi muud välja,” lisas ta.

Valitsuskoalitsiooni kuuluv riigikogu liige, endine regionaalminister Siim Kiisler (IRL)  kommenteeris sotsiaalmeedias maanteeameti kavatsusi sõidueksamitega seonduv ümber korraldada nii: “Halb plaan ja totrad argumendid sõidueksamite puhul. Eriti toredalt kõlab põhjendus, et kui eksamit saab teha vähemates linnades, siis “ootejärjekorrad ühtlustuvad”. Ühtlustuvad jah − need kohad, kus järjekorrad praegu lühemad, kaovad lihtsalt ära… Ja siis väide, justkui tõusvat sõidueksami kvaliteet. No kui eksamineerija on sama, siis kuidas ta ühes linnas ebakvaliteetsemat tööd teeb kui teises?”

Riigireformi eestvedajaks olevast rahandusministeeriumist öeldi Põhjarannikule, et kuna nimetatud juhul on tegemist teise ministeeriumi haldusalas oleva ameti sisemise töö reorganiseerimisega, siis nemad olukorda kommenteerida ei saa.

Maanteeameti teenindusbürood jäävad esialgse kava kohaselt Narvas ja Jõhvis alles.