Kotka ootab otseühendust Ida-Viruga

23. aprill 2014 SIRLE SOMMER-KALDA

Pärast Sillamäe-Kotka laevaliini seiskumist kerkis Kotka sadamasse reisiterminali kõrvale muljetavaldav merekeskus Vellamo. Tsunamit kujutavas hoones on ühe katuse all meremuuseum, maakonnamuuseum ja konverentsikeskus.

Kotka linna külastanud Ida-Virumaa delegatsioon sai kinnitust, et Soome lahe vastaskaldal asuv sadamalinn on huvitatud laevaühenduse taastamisest Sillamäega ning valmis sellesse panustama.

Kymenlaakso omavalitsusliidu rahvusvaheliste suhete juht Toni Vanhala kinnitas Põhjarannikule, et turism on kasvav majandusharu Kotkas ja kogu Kymenlaakso maakonnas ning head transpordiühendused on osa sellest.

“Vene turistide arv, mis oli viimastel aastatel tõusuteel, on küll praeguse kriisiga langenud. Samas ületab meile lähimas piiripunktis, 60 kilomeetri kaugusel asuval Vaalimaal, piiri 3,5 miljonit inimest aastas, peamiselt Venemaa elanikud.”

Ka piirkonna viimane suurim turismiinvesteering pärineb Vene ärimeestelt − Siriuse spordikeskuses saab tegelda sisesurfiga ja lennata linnu kombel tuuletunnelis.

Vanhala, kes on ühtlasi piiriülese koostöö programmi Interreg Kesk-Läänemere piirkonna Soome-poolne juht, leidis, et turism on kõige loomulikum valdkond, kus vastaskaldal asuvad maakonnad võiksid koostööd teha.

“Üks uue programmi prioriteete on transport. Meie ühine huvi on taasavada Sillamäe-Kotka laevaliin ja programmis on selgelt kirjas, et arendatakse nii ida-lääne kui põhja-lõuna transpordikoridore.”

Mõlemapoolne võit

Vanhala nentis, et iga uus transpordiühendus tuleb kasuks linnale ja kogu regioonile. “Usun, et võidame sellest mõlemad, saades rohkem nii turiste kui kaubavahetust.”

HaminaKotka, mis on pindalalt suurim sadam Soomes, on keskendunud kaubaveole ja reisiliiklus seal praegu täielikult puudub.

“Oleme katsetanud laevaühendust Kotkast Peterburi. Meie partner oli firma, kelle laevad sõidavad Helsingi-Stockholmi ja Turu-Stockholmi vahel, aga ettevõte ei näinud võimalust Kotka-Peterburi liini käima panna,” rääkis Vanhala.

Tema hinnangul on keeruline leida Soomest operaatorit ka Sillamäe ja Kotka praamile, sest sealsed laevafirmad ootavad suuremat turistide voogu, kui sissetöötamist vajav laevaliin suudaks esialgu pakkuda.

Ruumi teistelegi

Ida-Viru maavanem Andres Noormägi usub, et Tallinna-Helsingi kõrval oleks ruumi alternatiivsele laevaühendusele, viidates, et mullu sõitis Tallinna-Helsingi liinil üle 6 miljoni reisija. Näiteks Ida-Viru delegatsioon ei saanud eelmisel reedel soovitud kellaajaks tagasisõidupileteid, sest laevad olid pühade tõttu umbes.

Turistide kõrval võidaksid Sillamäe-Kotka laevaliinist ka need, kes käivad Kagu-Soomes tööl. “Samamoodi võiksid sellest olla huvitatud Jõgeva- ja Tartumaa elanikud ning ettevõtjad, kellele see oleks lühem tee Soome kui Tallinna kaudu,” märkis Noormägi.

Vanhala arvas, et Sillamäe-Kotka laevaliin poleks pealinnade vahelistele laevaliinidele märkimisväärne konkurent. “Usun, et see hoopis suurendaks nii eestlaste huvi tulla Soome kui soomlaste huvi sõita Eestisse. Praegu on Kotkast Ida-Virumaale pikk teekond, olgugi et vahemaa on ainult sada kilomeetrit. Selle asemel et sõita kõigepealt Kotkast Helsingisse, siis laevaga Tallinna ja sealt Ida-Virusse, võiks olla võimalus praamiga 2-3 tunniga kohale saada.”

Vanhala hinnangul võiks uus laevaliin pakkuda huvi ka Vene turistidele, kes moodustavad suurima väliskülastajate rühma mõlemas maakonnas. “Kui neil on juba Shengeni viisa, võivad nad sõita Kotkast Ida-Virusse, jätkata seal puhkust ning naasta sealt Peterburi või Moskvasse.”

Et soomlastel on laevaliini taaskäivitamises tõsi taga, näitas ka märtsis toimunud Kymenlaakso maakonna delegatsiooni külaskäik Ida-Virumaale. Tookord ütles Kymenlaakso maavanem Juha Haapaniemi, et peamine arutlusteema oli, kuidas saaks koostöös käivitada Sillamäe-Kotka laevaliini.

Jutuks tuli, et novembris algab programmi Interreg uus taotlusvoor. Laeva ostmiseks sealt raha ei saa, küll aga näiteks turundus- ja sadamakuludeks, mis vähendaks nii operaatori kui sadama riske.

Sillamäe sadama turundusdirektor Andrei Birov on varem Põhjarannikule öelnud, et reisipraamiliikluse käivitumise korral oleks mõttekas ehitada eraldi reisikai. Vastasel juhul tuleb inimesi vedada reisiterminali bussidega läbi kogu sadama territooriumi. “Oleme valmis sellesse panustama, aga on tingimata vaja, et Euroopa Liit toetaks seda.”

Esimest korda avas reisilaevaliikluse Sillamäe ja Kotka vahel 2006. aasta kevadel Saaremaa laevakompanii tütarfirma OÜ Narva Line. 2007. aasta sügisel ebarentaabel liin suleti. Firma väitel olid peamiseks põhjuseks ebaõnnestunud läbirääkimised Venemaaga otsemarsruudi kasutamiseks, mistõttu sõiduaeg venis Suursaarest ümbersõidu tõttu kaks tundi pikemaks.