Sillamäe-Kotka laevaliin taas sihikul

21. märts 2014 SIRLE SOMMER-KALDA

Sellest ajast peale, kui Vironia tegi Sillamäe ja Kotka vahel viimase sõidu, pole reisiliiklust nende linnade vahel taastada õnnestunud. Aga tahe pole kadunud.

Ida-Viru ja Kymenlaakso maavanem peavad oluliseks Sillamäe-Kotka laevaliini taaskäivitamist, olles selleks valmis  ühiselt euroraha taotlema.

“Üks põhjus, miks me siin oleme, ongi arutada, kuidas saaksime koostöös Sillmamäe-Kotka laevaliini käivitada,” kinnitas Ida-Virumaa visiidil viibiv Soome lahe vastaskaldal asuva Kymenlaakso maavanem Juha Haapaniemi. Ta lisas, et kuigi eelmine katse polnud edukas, ei tasu seda mõtet maha matta.

“Arvan, et tulevikus saame selle liini uuesti käima. Kotka sadam on Soome suurim ja meil on palju ühendusi Kesk-Euroopaga. Usun, et tulevikus ka Eestiga.”

Turismi seisukohalt peab Haapaniemi Ida-Virumaa trumbiks väga heal tasemel spaasid. “Meie regioonis spaad nii head ei ole, nii et see oleks üks põhjus meie inimestel siia reisida.”

 Ei pea utoopiliseks

Ida-Viru maavanem Andres Noormägi ütles, et ühisel kohtumisel Sillamäe sadama esindajatega selgus, et sadamal on tingimused reisilaevaliikluse taastamiseks olemas, tuleb ainult leida operaator. “Mina ei näe selles midagi utoopilist, eriti kui õnnestuks katta liini käivitamise kulud osaliselt Euroopa rahaga, et vähendada erafirma riske.”

Noormägi loodab novembris algavale programmi Interreg uuele taotlusvoorule, kust saab küsida raha piiriülese koostöö arendamiseks. Ta nentis, et laeva ostmiseks raha ei saa, küll aga näiteks turundus- ja sadamakuludeks.

Operaatori leidmiseks on läbirääkimisi peetud teiste seas Linda Line’i ja St. Peters Line’iga. Maavanema kinnitusel ei saa öelda, et firmadel üldse huvi poleks.

 Sillamäel eelis

Laevaliini Kotkaga noolib ka Kunda sadam. Kotka-Kunda-Kroonlinna laevaliini Eesti-poolne tasuvusuuring on juba tehtud.

“Kundal ja Sillamäel on väga selge vahe: meie räägime reisijatest, aga Kunda sadamal pole mingit väljavaadet saada reisijaid, kui, siis ainult kaubavoogusid. Meie lähtume sellest, et reisijatele saab alternatiiv Tallinnale olla ainult Sillamäe, kuna see on piisavalt kaugel ja siin on reisijateveoks vajalik infrastruktuur,” ütles Noormägi, lisades, et Sillamäe linn on ka Kundast atraktiivsem.

Haapaniemi pidas samuti Sillamäe väljavaateid Kunda omadest paremateks. “Sillamäel on olemas vajalik infrastruktuur. On küll probleem, et ei saa kasutada otseteed, aga ehk seegi küsimus laheneb.”

Noormägi ütles, et isegi kui ei õnnestu saavutada kokkulepet kasutada otsemarsruuti läbi Vene territoriaalvete, on pikk sõiduaeg müüt. “Kõik mäletavad endist laeva, mis oli mõeldud vagunite vedamiseks ja liikus väga aeglaselt. Kui paneme liinile kiiresti liikuva laeva, tuleb sõiduajale otsa umbes tund, mitte kaks.”

Noormägi rõhutas, et laevaliin pole oluline ainult Sillamäele ja Kotkale ega rannikuäärsetele maakondadele, vaid mõju on palju laiem. “Samamoodi võiksid sellest olla huvitatud Jõgeva- ja Tartumaa elanikud ning ettevõtjad, kellele see oleks lühem tee Soome kui Tallinna kaudu.”

Esimest korda avas reisilaevaliikluse Sillamäe ja Kotka vahel 2006. aasta kevadel Saaremaa laevakompanii tütarfirma OÜ Narva Line. Selle eest pälvis firma Ida-Virumaa aasta turismiteo tiitli.

2007. aasta sügisel pani aga Narva Line ebarentaabli liini ootamatult kinni. Firma väitel olid peamiseks põhjuseks ebaõnnestunud läbirääkimised Venemaaga otsemarsruudi kasutamiseks, mistõttu sõiduaeg venis Suursaarest ümbersõidu tõttu kaks tundi pikemaks.

2008. aastal üritas liini taaskäivitada Soome laevafirma Stella Company Group, ent ei suutnud leida hooaja alguseks sobivat laeva. Paljud Ida-Viru ettevõtjad ja omavalitsusjuhid on nimetanud Sillamäe-Kotka laevaliini tähtsaks teguriks kohaliku turismitööstuse arendamisel.